PORTRÉT – KOMUNIKACE A PÓZOVÁNÍ
19. září 2024 proběhl první běh letošního dětského fotografického kroužku Ateliéru v továrně.
Během první lekce jsme se věnovali portrétu. Na začátku se děti seznámily s tím, co vlastně portrét je, jaké jsou jeho typy a jak se využívají v praxi. Dále jim bylo vysvětleno, jak správně komunikovat s modelem či modelkou, aby se daná osoba cítila příjemně.
Komunikaci si účastníci vyzkoušeli i v praxi – pokusili se svého kamaráda či kamarádku navést do určité pózy. Zároveň se děti naučily, jak naklonění hlavy a natočení těla ovlivňuje náladu a postoj vyzařující z člověka, který nám je modelem. Například, že zvednutá brada působí povýšeneckým až arogantním dojmem.
Děti byly také v rámci teorie seznámeny se základními druhy svícení (flat, loop, butterfly, rembrandt a split) a jak jich postavením kamery a světla docílíme.
Dále byl dětem dán prostor pro vlastní kreativní nápady. Měly za úkol vytvořit zajímavý portrét s věcmi, které byly v ateliéru k dispozici. Některé se chopily bublifuku, další si půjčily kanastové karty a zkoušely zachytit karty v hodu. Jiné si našly zrcadlo a experimentovaly se svým odrazem. Nebo někdo si půjčil štafle a hrál si na malíře pokojů.
Zároveň jim během lekce byla zadaná domácí práce na téma dvou vylosovaných emocí – nechuti a smutku. Mohli si vybrat nebo ztvárnit obě dvě a k tomu měli vypracovat ještě jednu, kterou poté ostatní účastníci kurzu hádali na online setkání přes meet, které proběhlo za 14 dní.
Po kurzu děti své fotografie zpracovaly doma a nahrály do sdílených složek. Na meetu jsme si poté jednotlivé fotografie rozebrali a zhodnotili. Účastníkům jsme vysvětlovali, jak fotografie vyfotit správně kompozičně, co je takzvaný dotek, a jak fotku správně oříznout, abychom nepřišli třeba o zápěstí. Zaměřovali jsme se i na emoční vyjádření fotografie.
Věříme, že děti si první lekci užily a těšíme se na jejich další výtvory!
Děti se snažíme oslovit zajímavými fotografickými tématy a zapojit do focení herní prvky. Takovéto pojetí výuky děti zcela pohltí a motivuje. Během fotografování děti společně řeší „problémy“ a získávají nové zkušenosti. Děti v podstatě „mimochodem“ získávají nové znalosti a dovednosti. Nesedí v lavicích a nebiflují co je ISO, jak spolu souvisí čas a clona, co je zlatý střed a jiné. Na tyto aspekty fotografie poukazujeme v „terénu“. Děti se učí v praxi hrou.
Důležitým aspektem je, že tento způsob vzdělávání děti baví. Děti se do kroužku těší nejen na samotnou akci, ale i na své nové kamarády. Klademe důraz na týmovou práci a děti se tak učí zejména důležité dovednosti a to je komunikace.