FOTOKROUŽEK ZACHYCENÝ DLOUHOU EXPOZICÍ
Únorová hodina byla o něco techničtější – věnovali jsme se totiž dlouhému času. Nejdříve jsme si představili, jak dlouhá expozice vůbec funguje, co to je a co vše se s ní dá vytvořit. Zaměřili jsme se na různé žánry, které s dlouhým časem souvisí nebo jsou na něm přímo založeny. Jedná se například o panning (neboli švenkování), luminografii, astrofotografii a další.
Poté jsme se vrhli na praxi. Děti dostaly 3 zadání, jež měly za úkol nafotit – průhledné ruce před obličejem, hlavu s dvěma tvářemi a částečně rozmazané ruce. Ačkoli jsme narazili na nějaké problémy, všechny se nám podařilo společnými silami vyřešit a nakonec dětem ze cvičení vzešly pěkné první pokusy. Účastníci si osvojili základy práce s tímto nastavením fotoaparátu. Pochopili také, že dělat modela/modelku člověku, který pracuje s dlouhým časem, není vůbec lehké, jelikož se nesmíte ani trochu pohnout nebo budete rozmazaní. Často se totiž požaduje zpevnění těla či zadržení dechu. Samozřejmě se stále musí dbát na komfort fotografovaného.


Následně jsme se posunuli k další části lekce, která byla poněkud odpočinkovější. Ateliér jsme ponořili do mlhy, rozsvítili stálá světla – jedno skrze okno na scéně v zámeckém pokoji a druhé doplňkové barevné a jali se pozorovat rozptýlené paprsky. Do této kouzelné atmosféry jsme k pianu usadili vždy jednoho z účastníků kroužku a ostatní fotili. Děti získaly různé variace fotek. Někdo vyfotil siluetu, někdo celý pokojík a někdo se zaměřil na detaily a zachytil třeba ruce na pianu.
Za domácí úkol si děti měly pohrát s dlouhou expozicí a vyzkoušet, co všechno zvládnou vytvořit. Zcela očividně je zaujala luminografie, jelikož ve většině se zaměřily na malování světlem. A snímky byly opravdu povedené!
Doufáme, že si všichni užili jarní prázdniny a fotce zdar! 😄

Děti se snažíme oslovit zajímavými fotografickými tématy a zapojit do focení herní prvky. Takovéto pojetí výuky děti zcela pohltí a motivuje. Během fotografování děti společně řeší „problémy“ a získávají nové zkušenosti. Děti v podstatě „mimochodem“ získávají nové znalosti a dovednosti. Nesedí v lavicích a nebiflují co je ISO, jak spolu souvisí čas a clona, co je zlatý střed a jiné. Na tyto aspekty fotografie poukazujeme v „terénu“. Děti se učí v praxi hrou.
Důležitým aspektem je, že tento způsob vzdělávání děti baví. Děti se do kroužku těší nejen na samotnou akci, ale i na své nové kamarády. Klademe důraz na týmovou práci a děti se tak učí zejména důležité dovednosti a to je komunikace.